dilluns, 26 de setembre del 2011

Els científics reclamen més ambició al pla de l'aire net

El govern presenta el projecte al comitè científic assessor
Els experts afirmen que es podia haver anat “més lluny” en les mesures
La congelació del pla estatal ajorna algunes accions clau


El comitè científic creat pel Departament de Territori i Sostenibilitat per assessorar els treballs d'elaboració del pla per a la millora de la qualitat de l'aire 2011-2015, que afecta de forma especial la regió metropolitana de Barcelona, va ser informat ahir a la tarda del contingut del projecte elaborat per la direcció general de Qualitat Ambiental –que es presentarà oficialment demà a Barcelona– i va tenir l'oportunitat de proposar millores d'última hora.

Els científics van valorar positivament la diagnosi del problema de la contaminació a la regió de Barcelona que fa la Generalitat i la proposta de gestió de les mesures de millora, però, en canvi, consideren poc ambiciosos els objectius de reducció de la contaminació que es proposen. “Nosaltres potser hauríem fet un pla més ambiciós, és a dir, en les mesures destinades a reduir la contaminació que es volen aplicar haguéssim anat més lluny”, va explicar a aquest diari un dels científics participants a la reunió d'ahir.

Una de les novetats més destacades del nou pla de qualitat de l'aire, en opinió dels científics, és la creació de les denominades zones urbanes d'atmosfera protegida, on es limitaria el trànsit dels vehicles més contaminants. Per a l'aplicació d'aquesta mesura a Catalunya, però, caldrà que el govern estatal aprovi el pla estatal de qualitat de l'aire i faciliti la creació d'etiquetes per identificar els vehicles en funció de la contaminació que provoquen. El primer projecte de pla estatal de qualitat de l'aire va ser presentat a principi d'estiu, però ha quedat aparcat a causa de la convocatòria d'eleccions generals.

D'altra banda, el projecte de la Generalitat també haurà de tenir en consideració els plans que a partir d'ara hauran d'elaborar de forma obligatòria els municipis. En especial, la Generalitat haurà de consensuar actuacions clau amb l'Ajuntament de Barcelona, que ja treballa en la preparació del seu pla de descontaminació.

La rebaixa del peatge és una anècdota més

La proposta d'aplicar una rebaixa en alguns dels peatges als vehicles menys contaminants –anunciada a principi d'any pel conseller Recoder i confirmada dilluns–, és una mesura que tindrà molt poc efecte –per no dir cap– en la reducció dels dos principals elements contaminants a l'àrea de Barcelona, els òxids de nitrogen i les partícules en suspensió. De fet, per reduir el peatge no es tindran en compte aquest elements sinó les emissions de CO2.

Font: El Punt Avui

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada