dijous, 1 de setembre del 2011

Tornada al col·le més segura


Un projecte incentivat pel districte i la comunitat educativa promou la protecció dels estudiants amb camins escolars. Onze centres disposen de rutes amb un entorn millorat

El 12 de setembre, 40.684 alumnes envairan els carrers i avingudes de Sarrià-Sant Gervasi per començar el curs escolar. Molts es beneficiaran del projecte de mobilitat segura que promou aquest districte conjuntament amb la comunitat educativa de la zona. En realitat, aquesta idea de millorar la seguretat a l'entorn dels col·legis ja ve de l'any 2006 i està recollida al document Llibre blanc de la mobilitat i l'accessibilitat als entorns escolars.


Maria Bisbe, de 16 anys, és una d'aquestes estudiants. Ella emprendrà el camí a l'avinguda de Josep V. Foix, a l'estació de Reina Elisenda de Ferrocarrils. A cada calçada que travessi des de la plaça de Cirici i Pellicer, veurà una franja de color verd amb les paraules Camí escolar escrites en blanc. Després de pujar al tren i baixar a Muntaner, es dirigirà a l'IES Montserrat, al carrer de Copèrnic, on s'han eixamplat les calçades i s'han instal·lat barreres de protecció per evitar l'espera a la calçada. D'aquesta manera, des de casa seva fins al seu destí, la Maria no correrà cap perill.

Ara la prioritat, segons el regidor president del districte, Joan Puigdollers, és «millorar la senyalització per fer visible als cotxes i motos que s'acosten a una zona escolar i que han de tenir precaució».

A Barcelona es col·loquen dos senyals verticals. El de color groc avisa els vehicles de la proximitat de zona escolar, mentre que el blanc els avisa de la seva immediatesa. Altres mesures són augmentar el nombre de semàfors i la freqüència de pas per a vianants, eliminar obstacles i cobrir els escocells per guanyar espai a les voreres.



RUTES DE VIANANTS / Aquest projecte també aposta per la creació d'itineraris a peu, destinats a aquells col·legials de primària que resideixin a Sarrià-Sant Gervasi. Amb la finalitat d'evitar possibles accidents, s'han disposat cartells informatius que indiquen el millor camí. Més enllà de la seguretat, aquesta mesura persegueix objectius pedagògics, com aprendre a orientar-se o fomentar l'autonomia dels nens.



L'escola Dolors Monserdà-Santapau ha adoptat una fórmula semblant que denomina Pedibus. Un grup de nens, amb armilles grogues i acompanyats de dos adults, recorre una distància de 800 metres des de la plaça de Sarrià fins a l'entrada del centre, amb una parada per recollir més vianants. La comitiva l'encapçala l'adult-conductor i la tanca l'adult-vigilant,que s'encarrega d'evitar conductes de risc.



Una altra escola pública, Orlandai, situada a l'avinguda de Josep V. Foix i dirigida per Marga Gallifa, ja va iniciar un programa de seguretat viària juntament amb una comissió de pares durant el curs 2003-2004, quan l'escola estava a prop de l'estació de Sarrià. En el nou enclavament de l'escola «el paper d'aquestes rutes continua sent essencial perquè evita accidents», assegura Gallifa. De fet, abans d'estrenar tant la senyalització preventiva com el camí escolar, ja van tenir dos accidents, afortunadament sense conseqüències greus. Gràcies a aquests nous recursos, que es van estrenar el curs passat, «un 70% dels alumnes de 5è i 6è de primària vénen sols des dels seus domicilis i els més petits vénen amb els seus pares, però a peu. I això -precisa aquesta directora- ha suposat una tasca prèvia de conscienciació en les famílies».

En aquest moment encara queda pendent que al pla del camí amic s'hi afegeixi el pla de la botiga amiga. Es pretén que els comerciants hi tinguin un paper més actiu. Gallifa en revela els detalls: «Volem que l'associació de comerciants es comprometi a ajudar els escolars en cas de possibles problemes. Les botigues que ho acceptin, portaran un distintiu perquè els nens sàpiguen on dirigir-se».

Els evidents avantatges, tant per als barris com per a les persones, han fet que altres centres educatius se sumin a la iniciativa. L'escola Mares Concepcionistes inaugurarà camí la primera setmana d'octubre. La seva directora, María Arranz, afirma: «Fa dos anys que ho estem preparant, entre altres raons, perquè el 80% de l'alumnat viu a prop de l'escola i també perquè hem tingut algun ensurt». Al recinte escolar s'hi accedeix des de tres carrers, el més perillós dels quals era el de la Torre.

CIRCULACIÓ A 20 QUILÒMETRES / No obstant, amb la construcció de plataformes en les quals vorera i calçada formen un únic element, han transformat tot el perímetre del col·legi en zona preferent per a vianants; és a dir, que els vehicles només hi poden circular a menys de 20 quilòmetres per hora. D'aquesta manera, unint urbanisme amb pedagogia, la ciutat recupera espai per als seus habitants, es converteix en un lloc més apte per al desenvolupament de nens i adolescents. Potser per això hi ha 15 escoles que ja s'estan encaminant cap a la mateixa direcció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada